• Projecten & Interviews
  • Kennissessies
  • Reverse Engineering
  • Over Maarten Oostdam
  • Contact
Oostdam Engineering
  • Home
  • Niet-leverbaar onderdeel reproduceren
  • Beter & sneller reproduceren
  • Portfolio
  • Menu Menu

“Ik werd onlangs gebeld door de technische dienst van een margarinefabriek. Ze hadden een belangrijk onderdeel van een machine nodig, maar de Franse leverancier nam de telefoon niet meer op. ‘We hebben nog één exemplaar van dit onderdeel, maak het maar na,’ zeiden ze. Dat is wat ik doe.”

Maarten Oostdam heeft een bijzonder beroep: hij maakt onderdelen na, meestal voor de technische dienst van een grote fabriek. Als de oorspronkelijke leverancier het onderdeel niet meer kan of wil leveren, hebben ze een probleem. Zoals deze margarinefabriek: “Ze vergaten me bijna te vragen wat het kostte, maar dat interesseerde ze ook niet zeiden ze: ‘Stilstand is veel duurder.’”

Waarom maak je onderdelen na?

“Mijn vakmanschap is dat ik het ontwerp uit een voorwerp haal. Bedrijven die mij dat vragen staan met hun rug tegen de muur, alle opties zijn op. Leveranciers bestaan niet meer of willen niet leveren. Ze hebben geen onderdelen meer en staan op een dood spoor. Ik duw ze van dat spoor af, maar dat kan wel duur worden. Want het gaat dan misschien om één product, maar je moet wel een heel designproces door.”
“Ik werk vooral voor productiebedrijven met een paar honderd medewerkers en een eigen technische dienst. Ik ben meestal actief in de food, de maakindustrie, spuitgieters en de maritieme sector. Boten zijn immers allemaal unieke machines, maar mijn netwerk is in de maritieme industrie helaas nog niet zo sterk.”

Hoe pak je een project aan?

“Ik maak eerst een zogenaamde bierviltcalculatie, om te bepalen wat de pijn is. Wat kost een stilstaande machine? Kun je de kosten voor één onderdeel terugverdienen? Ik praat het liefst met het hoofd TD, die mag meestal de beslissingen hierover nemen. Ik moet minstens twee tot drie keer goedkoper zijn dan het alternatief, dan zijn ze bereid het risico met mij te nemen.”
“Ik begin met het bestaande onderdeel, dat maak ik schoon en scan ik met een 3D-scanner. Daaruit komen meetwaarden die samen een puntenwolk vormen. Vervolgens ga ik daarmee tekenen en met de klant discussiëren hoe ze het willen. Want een meting is nooit exact het oorspronkelijke ontwerp, dat was het onderdeel zelf al niet.”
“Na overleg met de klant maak ik het definitieve ontwerp, in feite het prototype. Als de klant dat heeft goedgekeurd, geef ik de productie vrij. Als werktuigbouwkundige haal ik het zuiver ontwerp uit het voorwerp, maar een techneut maakt het. Ik spreek zijn taal, dus dan is het meestal niet moeilijk.”

Hoe lang duurt een project?

“Van opdracht tot prototype duurt standaard 3 maanden. Er zijn maar weinig mensen die dit werk doen, meestal werken ze met schuifmaten en een liniaal. Dat gaat bij de meeste onderdelen goed, maar zodra het complex wordt haken ze af. Zoals bij een product met zogenaamde dubbele gekromdheid, dan kom je met schuifmaten niet gedraaid. Probeer een voorruit maar eens te meten met een schuifmaat, die is ook dubbel gekromd: van boven naar beneden en van links naar rechts.”

Voertuigen, motoren en wielen ontwikkelen, dat vind ik het leukste!

“Eigenlijk vind ik het vooral leuk om voertuigen, motoren en wielen te ontwikkelen. Ik heb bijvoorbeeld de Luca van de TU Eindhoven getekend, een recycle-auto. Een stalen as namaken is niet zo leuk als een motorblok van een tractorpullteam, of een rupsschakel van een tank uit 1944.”
“Maar dat werk wordt slecht betaald, en de kachel moet branden natuurlijk. Maar ik vermaak me goed met het namaken van onderdelen, hoor. Dat hou ik nog wel even vol.”
Luca afval auto productie

Meld je nu aan voor mijn aankomende lezing/webinar

26 oktober | Thema: De beste zorg voor je machines!

Aanmelden

Benieuwd of Maarten jouw probleem ook kan oplossen?

Neem dan nu contact op!

Maarten Oostdam
Contact

Meest recente projecten Oostdam Engineering

Nozzle 4

Nozzles voor metaalbewerking

Defect pomphuis vervangen en reviseren

Poedermolen reparatie

Poedermolen – Cacaofabriek

Comet tank

Comet tank rupsschakel

Referenties

Maarten possesses excellent skills in delivering reversed engineering drawings. Not many people operate in his line of business, so when needed you can trust to call on Maarten.

Andre KnopMarketing# – Smartradar

You’ll rarely find a talented person like Maarten. He has a good knowledge of what he is doing. With his experiance he can deliver a prober model, perfect for its pupose.

Hilario Nicolaas3D Artist / Industrial design Engineer

Maarten heeft hart voor zijn eigen zaak, maar ook voor de zaak van anderen. Resultaatgericht en altijd eerlijk over de (on)mogelijkheden van uw vraag. Hij is een echte (net)werker die graag informatie, tips en adviezen deelt, ook buiten zijn technische vakgebied. Open, direct en oprecht, dat is typisch Maarten.

Marjo VinkJurist voor verening en stichting

Maarten proved himself valuable by not just providing a 3D technical drawing but also by making recommendations about the moulding proces.

Frank BroosOwner# – FlexForm

In de toekomst uitnodigingen per e-mail ontvangen?

Kan je deze keer niet aanwezig zijn, maar wil je wel graag op de hoogte gehouden worden. Laat dan hier je e-mailadres achter:

Algemene voorwaarden

Op al onze offertes en opdrachten zijn de METAALUNIEVOORWAARDEN van kracht.

Maarten Oostdam

Bedrijfgegevens

Oostdam Engineering
Essche Stroom 11
5032 BG Tilburg
T +31 6 51 20 51 89

The Netherlands
KvK 612 68 437
maarten@oostdamengineering.nl

 

 



© Copyright - Maarten Oostdam Engineering | Marketing Spits: Sales & Marketing | Realisatie SVM Solutions | privacy statement
Lezing/Webinar 26 november verplaatst naar maart 2021 (update april 2021: uitgesteld... Meeneempieltje Cradle to cradle in ramen: het verhaal van het ‘meeneempieltje
Scroll naar bovenzijde