Koppelstuk

 

SITUATIE:

De klant wilde de motor van de legendarische Citroën Traction Avant 22cv 3.8 liter V8, ook wel de V8 Super Traction, nabouwen maar kon niet aan alle onderdelen komen. Hij maakte oorspronkelijke onderdelen na met uiteenlopende materialen zoals gips, plamuur en hout. Deze materialen zijn niet sterk genoeg om de krachten die vrijkomen in de motor te kunnen dragen. De ‘originele’ onderdelen worden geplaatst op een Chrysler-motorblok (small block 273, 4,5 liter, V8). In dit geval had de klant behoefte aan een koppelstuk dat moet worden aangesloten tussen het differentieel van de Chrysler en de aandrijfas van de Citroën. Het differentieel is het onderdeel van een motorblok dat ervoor zorgt dat wielen in verschillende snelheden kunnen draaien zodat er bochten gemaakt kunnen worden (film "zo werkt een differentieel" vanaf 1:48).  

 

AKTIE OOSTDAM ENGINEERING:

De klant leverde het zelfgemaakte onderdeel aan. Maarten Oostdam liet het laserscannen en maakte het klaar voor productie. Vervolgens legde hij contact met 3D Artifex dat het koppelstuk in metaal, grijs gietijzer GG30, zal frezen.

 

RESULTAAT:

Het onderdeel is in productie. In totaal worden er twaalf koppelstukken gefreesd: voor elk motorblok twee, acht voor de klant en zijn partners en nog eens vier voor eventuele verkoop.

[zie ook: Onderdelen Oldtimer]

 

 

Oostdam Engineering * T +31 6 51 20 51 89

Essche Stroom 11 * 5032 BG Tilburg 

The Netherlands KvK 612 68 437 * maarten@oostdamengineering.nl